Idea Bank S.A („IDEA BANK”) prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE precum si cu prevederile legislatiei nationale in vigoare.
Idea Bank S.A. este înscrisă în Registrul de evidență a prelucrărilor de date cu caracter personal cu notificarea nr. 769.
Responsabilul cu Protectia Datelor (DPO – Data Protection Officer) al IDEA BANK poate fi contactat la adresa de email: dpo@idea-bank.ro
DATE CU CARACTER PERSONAL PRELUCRATE DE IDEA BANK
IDEA BANK prelucrează datele cu caracter personal pe care dumneavoastră le furnizați în mod direct și date care sunt generate pe baza acestora precum următoarele tipuri de date cu caracter personal: nume și prenume, nume și prenume beneficiar real, nume și prenume ale membrilor familiei, codul numeric personal sau orice alt cod general de identificare, seria și numărul actului de identitate, sexul, data și locul nasterii, cetățenia, semnătura, date din actele de stare civilă, numărul dosarului de pensie, telefon, fax, adresa de domiciliu/reședința/corespondența, adresa de email, profesie, loc de muncă, expunere politică, funcție publică deținută, formare profesională (diplome, studii), stare civilă, situație familială, situație economică și financiară, date bancare, imagine, informații care sunt necesare desfășurării activităților permise instituțiilor de credit în conformitate cu cerințele legale și orice informații privind o persoană fizică ce pot duce individual sau prin combinare la identificarea respectivei persoane.
PERSOANELE VIZATE
Persoanele ale căror date cu caracter personal vor fi prelucrate de IDEA BANK, denumite și Persoane vizate, sunt:
- clienții persoane fizice;
- mandatarii clienților persoane fizice/juridice;
- beneficiarii reali ai clienților persoane juridice;
- terții garanti persoane fizice;
- reprezentanții legali și asociații/acționarii clienților persoane juridice;
- persoanele ale căror date sunt furnizate de către clienți băncii în vederea obținerii unei produs, realizării unei operațiuni/prestării unui serviciu (spre exemplu: soț, soție, copil, părinți, beneficiarul unei operațiuni de plată, garantul unui credit, beneficiarul unei asigurări, persoane supuse procedurii de poprire, persoane fizice ale căror date sunt prevazute în documentele puse la dispoziție de către clienți sau alte persoane care utilizează serviciile IDEA BANK, etc.).
În cazul în care clientul este cel care furnizează către IDEA BANK informații despre alte persoane, acesta are obligația de a informa respectivele persoane vizate cu privire la conținutul prezentulei informări referitore la prelucrarea datelor cu caracter personal.
SCOPURILE PRELUCRĂRII DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Scopurile pentru care IDEA BANK prelucrează datele personale ale persoanelor vizate, în mod direct sau prin intermediarii autorizați de aceasta, sunt următoarele:
- furnizarea de produse și servicii financiar - bancare prin intermediul tuturor canalelor disponibile în acest sens (de ex: locațiile fizice ale IDEA BANK, internet, telefon etc.);
- identificarea persoanelor vizate atât în locatiile fizice ale IDEA BANK, cât și prin intermediul mijloacelor de comunicare (de ex: telefon, e-mail, posta, internet);
- efectuarea de analize preliminare (de ex: analizarea expunerii la riscul pe care îl implică furnizarea unui produs/serviciu al IDEA BANK), prin care se urmărește evaluarea clientului/altei persoane vizate, cu scopul de a decide cu privire la încheierea anumitor operațiuni financiar-bancare sau contractarea anumitor produse;
- verificarea clientului/altei persoane vizate în vederea identificării, preveniri și combaterea fraudelor, finanțarii terorismului și a spălării banilor;
- efectuarea unor activități de gestiune economica, financiară și/sau administrativă în cadrul IDEA BANK;
- centralizarea operațiunilor și menținerea unei baze de date interne, în care să fie stocate informațiile cu privire la persoanele vizate, pentru a putea fi utilizate de către departamentele și structurile IDEA BANK în activitatea acestora (de ex: utilizarea acestor date presupune prelucrarea acestora de către aplicațiile interne ale IDEA BANK care sunt utilizate de către departamentele relevante în desfășurarea activității financiar-bancare);
- contactarea clientului/altei persoane vizate prin intermediul mijloacelor de comunicare cu scopul de a-i aduce la cunoștința/notifică informații despre produsele contractate (de ex: expirare termen, neîndeplinire obligații, modificare/completare caracteristici/costuri/funcționalități/beneficii produse);
- furnizarea de servicii suport pentru solicitările clientului/persoanei vizate (de ex: informații adiționale despre produsele IDEA BANK, blocarea cardului IDEA BANK, actualizarea unora din datele de identificare, derularea de investigații cu privire la disfuncționalități ale produselor și serviciilor oferite, soluționarea cererilor, reclamațiilor și petițiilor formulate), atât în locațiile fizice ale IDEA BAK, cât și prin intermediul mijloacelor de comunicare (de ex: telefon, e-mail, poșta);
- înregistrarea audio a convorbirilor telefonice cu IDEA BANK cu scopul de a îmbunătății calitatea serviciilor și a apelurilor, dar și pentru a furniza dovada cererii/acordului/opțiunii cu privire la anumite servicii financiar-bancare;
- evaluarea comportamentului tău financiar-comercial în cursul relației cu IDEA BANK;
- crearea sau analizarea de profiluri pentru îmbunătățirea produselor/serviciilor IDEA BANK, pentru promovarea personalizată/generală de către IDEA BANK si/sau alte entitati din Grupul IDEA si/sau de catre partenerii IDEA BANK, pentru efectuarea oricaror alte tipuri de promovare a produselor/serviciilor IDEA BANK, sau pentru efectuarea de activități de marketing direct prin intermediul oricăror mijloace de comunicare (de ex: comunicarea prin poștă, telefon, fax, e-mail, SMS a unor reclame adresate în mod direct și specific unei anumite persoane) numai în cazul în care ați acceptat aceasta prin intermediul unui acord separat sau prin orice altă modalitate/formular al IDEA BANK;
- realizarea de activități de marketing sau publicitate de tip general, activități de fidelizare a clientelei și realizarea de sondaje numai în cazul în care ați acceptat aceasta prin intermediul unui acord separat sau prin orice altă modalitate/formular al IDEA BANK;
- efectuarea de analize interne (incluzând analize statistice), atât cu privire la produse/servicii, cât și cu privire la portofoliul de clienți, pentru îmbunatățirea și dezvoltarea de produse/servicii, precum și efectuarea de studii și analize de piață cu privire la produsele/serviciile IDEA BANK pentru îmbunătățirea și dezvoltarea produselor/serviciilor IDEA BANK;
- dezvoltarea unor modele de eficientizare a felului în care operează întreaga rețea a IDEA BANK, precum și a tuturor proceselor IDEA BANK, precum și efectuarea de analize financiare cu privire la costurile, bugetul și rentabilitatea rețelei IDEA BANK;
- generarea de rapoarte cu privire la activitatea financiar-bancară a IDEA BANK, cu scopul de facilita efectuarea managementului operațional al tuturor proceselor financiar-bancare, precum și cu scopul de a analiza performanța IDEA BANK;
- analizarea riscului de contrapartida existent în raport cu alte bănci și instituții financiare din piață, analizarea profitului și a pierderilor înregistrate pe piețele financiare;
- crearea de scheme de comisionare pentru reprezentanții forței de vânzări, precum și calcularea comisioanelor la care sunt îndreptățiți reprezentanții forței de vânzări ca urmare a activității prestate;
- efectuarea unor activități de colectare debite și/sau recuperare creanțe sau de gestionare a unor astfel de activități;
- arhivarea atât în format fizic, cât și electronic a documentelor, realizarea de servicii de registratură a corespondenței adresate IDEA BANK și expediată de IDEA BANK, precum și realizarea de activități de curierat;
- soluționarea litigiilor, investigațiilor sau oricăror altor petiții/plângeri/solicitări la care IDEA BANK este parte;
- efectuarea unor controale de risc asupra procedurilor și proceselor IDEA BANK, precum și realizarea de audituri sau investigații ale IDEA BANK;
- realizarea de raportări către instituțiile competente conform reglementărilor legale aplicabile IDEA BANK (de ex: raportarea incidentelor de plăți la Centrala Incidentelor de Plăți din cadrul BNR, declararea tranzacțiilor ce depășesc cuantumul stabilit de lege către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor);
- pentru monitorizarea activității clienților în vederea detectării tranzacțiilor neobișnuite și a tranzacțiilor suspecte;
- pentru înregistrarea video a prezenței persoanelor în locațiile fizice ale IDEA BANK, cu scopul de a menține un nivel ridicat de securitate.
Menționăm ca datele cu caracter personal sunt, uneori, folosite de către IDEA BANK, pentru o serie de scopuri secundare (de ex: pentru arhivare, audit intern, extern etc.), acestea fiind întotdeauna compatibile cu scopurile principale, pentru care datele respective au fost inițial colectate de către IDEA BANK.
În cazul în care refuzați prelucrarea datelor cu caracter personal, furnizarea de servicii bancare devine imposibilă pentru IDEA BANK.
REALIZAREA DE PROFILURI
- În vederea exercitării obligațiilor legale de aplicare a măsurilor de cunoaștere a clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, IDEA BANK a implementat sisteme decizionale automate de verificare și clasificare a clienților, prin interogarea bazelor de date oficiale avute la dispoziție pentru determinarea existenței unor eventuale informații ce pot conduce la un risc ridicat de realizare a unor activități ce presupun spălarea banilor și/sau finanțarea terorismului sau a unui comportament financiar-bancar ce poate aduce prejudicii băncii. În procesul de acceptare al oricărui client, IDEA BANK a stabilit categorii de clienți cu care își dorește să intre în relații contractuale și categorii de clienți pe care îi va refuza pentru ca prezintă un risc ridicat de realizare a unor activități ce presupun spălarea banilor și/sau finanțarea a terorismului. Pentru a determina în care dintre cele două categorii vei fi inclus, la momentul cererii de deschidere a relației, IDEA BANK adoptă decizii automate prin intermediului procesului decizional menționat anterior. În funcție de categoria în care veți fi inclus, IDEA BANK va accepta/refuza deschiderea unei relații de afaceri cu potențialul client.
- În vederea furnizării de servicii bancare de tipul creditelor, IDEA BANK realizează profiluri pe baza datelor cu caracter personal ale clienților săi. Aceste profiluri nu presupun luarea de decizii exclusiv automate. Astfel de profiluri sunt realizate pe baza datelor furnizate pe parcursul procesului de pre-acordare credit direct către IDEA BANK și din surse externe interogate în baza acordurilor semnate de client (ANAF) sau în baza interesului legitim (Biroul de Credit, Centrala Riscului de Credit). Aceste profiluri sunt utilizate cu scopul evaluării corecte a bonității clienților în vederea încheierii/derulării contractelor de credit și, în consecință, reducerii riscului de credit asociat unui debitor/potențial debitor. Crearea de profiluri prin utilizarea informațiilor furnizate în mod direct și a celor generate pe baza acestora (ANAF, Biroul de Credit, Centrala Riscului de Credit), în procesul de analiză a cererilor clienților, în vederea acordării creditelor, nu reprezintă altceva decât o extindere a scopului iniţial al prelucrării dar şi interesul nostru legitim de a evalua capacitatea financiara a clienților de a rambursa sumele împrumutate de bancă. IDEA BANK utilizează informațiile furnizate de Biroul de Credit, inclusiv FICO® Score, în procesul acordării creditelor, acest fiind unul din indicatorii pe care banca îi are în vedere în analiza bonității clienților ce formulează cereri de credit. În cazul clienților a căror bonitate raportat la cererea de credit formulată nu se încadrează în limitele adoptate de bancă, există posibilitatea aprobării cererii de credit în condițiile comunicate de bancă sau a refuzării acesteia.
TEMEIURILE PRELUCRĂRII DATELOR CU CARACTER PERSONAL
IDEA BANK prelucrează datele tale cu caracter personal în scopurile menționate mai sus, în baza următoarelor temeiuri:
- în baza consimțământului clientului, dacă acesta ne-a fost acordat (de ex: în caz de marketing direct sau luarea de decizii automate care produc efecte juridice sau efecte similare semnificative și care nu sunt necesare executării unui contract sau îndeplinirii unei obligații legale);
- pentru executarea unui contract la care clientul/persoana vizată este parte (de ex: furnizarea serviciilor financiar-bancare, furnizarea de servicii suport pentru solicitările tale, trimiterea de notificări/informari cu privire la produsul deținut) sau pentru a face demersuri pre-contractuale la cererea clientului de încheiere a unui contract (de ex: efectuarea de analize preliminare de evaluare și acceptare a clientului) sau pentru a furniza clientului informații despre produsele detinute sau suport pentru utilizarea acestora;
- în baza unei obligații legale aflate în sarcina IDEA BANK (de ex: identificarea și cunoașterea clientelei, prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, identificarea și prevenirea fraudelor, raportarea parametrilor activității financiar-bancare, prevederilor FATCA (“The US Foreign Account Tax Compliance Act) și CRS („Common Reporting Standards”);
- în baza interesului legitim al IDEA BANK (de ex: centralizarea operațiunilor și menținerea unei baze de date interne, analizarea unor idei de eficientizare a modului în care operează întreaga rețea a IDEA BANK, precum și a tuturor proceselor IDEA BANK, efectuarea unor analize statistice cu privire la portofoliul de clienți ai IDEA BANK, îndeplinirea operațiunilor curente pentru desfășurarea activității financiar-bancare din cadrul băncii prin efectuarea managementului relației cu IDEA BANK, analizarea și minimizarea riscurilor financiare, reputaționale la care se expune IDEA BANK în legătură cu furnizarea serviciilor și produselor financiar-bancare; acumularea unui nivel ridicat de cunoaștere al pieței financiar-bancare; planificarea unei dezvoltări strategice a IDEA BANK; dezvoltarea și îmbunătățirea produselor și serviciilor IDEA BANK; asigurarea unui nivel ridicat de securitate atât la nivelul sistemelor informatice (de ex: aplicații, rețea, infrastructură, pagina web), cât și în cadrul locațiilor fizice (de ex: back office, front office, sediul central); menținerea stabilității sistemului financiar, în special în ceea ce privește descoperirea și minimizarea riscurilor de fraudă ce pot afecta IDEA BANK);
DREPTURILE PERSOANELOR VIZATE
Dreptul la informare, respectiv dreptul de a primi detalii privind activitățile de prelucrare efectuate de IDEA BANK.
Dreptul de acces la date, respectiv dreptul de a obține confirmarea din partea IDEA BANK cu privire la datele cu caracter personal prelucrate precum și detalii cu privire la activitățile de prelucrare.
Dreptul la rectificare, respectiv dreptul de a obține rectificarea de către IDEA BANK a datelor inexacte, precum și completarea datelor incomplete.
Dreptul de a fi uitat, respectiv dreptul de ștergere a datelor în măsura în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege. În cazul în care ștergerea ar duce la funcționarea incorectă a sistemelor băncii, informațiile privind datele personale vor fi anonimizate ireversibil. Este posibil ca anonimizarea ireversibilă să fie utilizată și în cazul în care datele sunt utilizate în scopuri statistice.
Dreptul la restricționarea prelucrării în măsura în care sunt îndeplinite condițiile legale.
Dreptul la portabilitatea datelor, și anume:
- dreptul de a obține datele prelucrate de banca într-o formă structurată și accesibilă;
- dreptul de a solicita transmiterea datelor de către IDEA BANK către un alt operator de date, în situația în care sunt îndeplinite condițiile legale.
Dreptul la opoziție, respectiv dreptul de a se opune activităților de prelucrare efectuate pentru scopuri de marketing direct, inclusiv a celor de profilare.
Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale automate, respectiv dreptul de a nu fi subiectul unei decizii luate numai pe baza unor activități de prelucrare automate și de a solicita analiza individuală efectuată de către un angajat al băncii.
Dreptul de a va adresa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau instanțelor competente în măsura în care considerați necesar.
Drepturile persoanelor vizate pot fi exercitate prin transmiterea unei cereri în atenția Responsabilului cu Protecția Datelor al IDEA BANK, la adresa sediului central din B-dul Dimitrie Pompei, nr. 5-7, etaj 6, sector 2, 020335, București sau prin email, la adresa: dpo@idea-bank.ro.
TRANSFERURI DE DATE CU CARACTER PERSONAL ȘI DESTINATARII ACESTORA
IDEA BANK poate să transfere date cu caracter personal în condițiile reglementate de legislația în vigoare. Astfel, IDEA BANK poate transmite datele cu caracter personal, în vederea prelucrării, în țară și în străinătate, către următorii destinatari: persoana vizată, Grupul Financiar Banca Transilvania (inclusiv subsidiarele specializate din Grup) sau către orice furnizori de servicii de prelucrare date și/sau parteneri contractuali ai IDEA BANK din țară și/sau străinătate, în scopul furnizării de servicii în legătură cu urmărirea contractelor, recuperarea creanțelor sau în orice alte scopuri justificate de activitatea desfășurată de IDEA BANK, de furnizorii de servicii de prelucrare date, de partenerii săi contractuali, de Grupul Financiar Banca Transilvania și/sau subsidiarele specializate din cadrul Grupului, autorități judecătorești, autorități publice locale sau centrale, poliție, societăți bancare, birouri de credit, FNGCIMM și alte fonduri de garantare și contragarantare a creditelor în baza acordurilor bilaterale încheiate între IDEA BANK și acestea.
Durata prelucrării
Prelucrarea datelor cu caracter personal se desfășoară în scopurile pentru care au fost colectate pe toata durata îndeplinirii serviciilor bancare. Ulterior încetării acestor operațiuni de prelucrare de date personale, informațiile vor fi arhivate conform legislației în vigoare. După expirarea perioadei legale de arhivare, datele vor fi șterse sau anonimizate ireversibil.
Politica IDEA BANK privind protecția datelor personale poate fi regăsită aici.